Jak radzić sobie ze stresem

Stres to niewątpliwie czynnik motywujący do działania. Zdarza się jednak, że jest zbyt męczący dla organizmu i doprowadza do jego niszczenia. Jak radzić sobie ze stresem? Czy są sposoby na to, żeby ograniczyć jego wpływ na organizm? Czy stres jest w dzisiejszych czasach nieunikniony?

Kiedy pojawia się w życiu człowieka stres?

Stres jest odpowiedzią organizmu na te sytuacje, które wydają mu się trudne do przejścia, zakłócające jego równowagę lub po prostu zupełnie nowe. Do stresujących momentów w życiu należą na przykład matura czy pierwsza praca. Każda zmiana stanowiska również może wiązać się z negatywnymi emocjami, ze względu na niepewność względem współpracowników oraz nowe, być może trudniejsze obowiązki.

Stresującym momentem w życiu każdej kobiety jest ciąża, kiedy to pojawiają się w głowie pewne wątpliwości. Ciężarna myśli o tym, czy da sobie radę w nowej roli matki, czy dziecko będzie zdrowie i czy bez problemu wróci do pracy po urlopie macierzyńskim.

Stresujące mogą okazać się egzaminy na studiach, a dla niektórych osób także poznawanie innych jest bardzo trudnym wydarzeniem. Problem stresu często dotyczy osób nieśmiałych, dla których trudne jest zawiązywanie przyjaźni, a także kontakt z obcymi. Niektórzy zdenerwują się w czasie drogich zakupów, na przykład nieruchomości lub samochodu. Każdy ma inny próg, w którym stres przejmuje jego ciało.

Objawy stresu

Stres potrafi objawiać się zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Tym, co możemy poczuć w czasie stresujących sytuacji, jest przyspieszone bicie serca. Wtedy, gdy odczuwamy negatywne emocje, wzrasta ciśnienie krwi. Oddech staje się płytszy i szybszy. Zdarzają się problemy z koncentracją oraz pamięcią, a także panowaniem nad emocjami. W sytuacjach stresowych można zaobserwować także uczucie gorąca, drżenie rąk, niepewny i drżący głos. Poza tym, zdarzają się rumieńce na twarzy, ból brzucha, a nawet wymioty. Wiele osób na stres reaguje obgryzaniem paznokci, zabawą włosami lub gryzieniem długopisu. Możliwe jest mylenie słów, jąkanie się, zapominanie myśli. Przed ważnym dniem zdarza się bezsenność, a także brak apetytu. Możliwe jest również, tak zwane „zajadanie stresu”.

Sposoby na stres

W czasie ogromnego lęku i niepokoju zwiększeniu ulega stężenie kortyzolu. To hormon stresu, który wspomaga organizm w radzeniu sobie z trudną dla niego sytuacją. Zdarza się jednak, że nie potrafimy sobie poradzić z długotrwałymi stresami, które mogą doprowadzić do chorób.

Dzieje się tak, kiedy towarzyszy nam stres oksydacyjny. Jest on odpowiedzialny za brak równowagi między wolnymi rodnikami a antyoksydantami. Sprawia, że nasze ciało szybciej się starzeje – pojawiają się zmarszczki, a także cellulit. Zwiększenie ilości wolnych rodników ma zły wpływ na włókna kolagenowe. Uniknięcie problemów ze stresem oksydacyjnym jest możliwe poprzez odpowiedni styl życia – dietę oraz aktywność fizyczną. Warto zająć się tym problemem, ponieważ stres oksydacyjny zwiększa ryzyko zachorowania na miażdżycę, Alzheimera, Parkinsona, a nawet nowotwór skóry – czerniaka.

Sposobem na stres jest z pewnością poświęcenie sobie większej uwagi. Skoncentrowanie się na swoich potrzebach oraz pasjach to klucz do osiągnięcia spokoju i harmonii. Na wiele osób relaksująco zadziała gorąca kąpiel w wannie, która pozwoli się rozluźnić i zapomnieć o codziennych problemach.

Rozładować napięcie i pozbyć się złych emocji pomoże aktywność fizyczna. Wystarczy wybrać tę, która sprawia największą przyjemność. Jeśli nie jesteśmy fanami ćwiczeń, wystarczy spacer na świeżym powietrzu. Czas spędzony na przykład w lesie, pozwoli pozbyć się negatywnych emocji.

Pomóc w walce z niepokojem mogą zioła. Jednym z najbardziej znanych sposobów na stres jest picie melisy. Wielu osobom pomaga także wzięcie kilku głębokich oddechów.

Stres towarzyszy każdemu człowiekowi. Jest czynnikiem, który z pewnością potrafi zmotywować do działania. Potrafi jednak wybić z rytmu dnia, przeszkodzić w wypełnieniu obowiązków. Jeśli jest długotrwały, może być szkodliwy dla zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *